Panel 3

Panel 3
Nurul Wajeehah binti Md Yusof D20121057978

Friday, 6 May 2016

PENILAIAN MELALUI LISAN


DEFINISI
Mengesan secara serta-merta tentang penguasaan pengetahuan, kefahaman, konsep, kemahiran, perlakuan amalan dan sikap pelajar. 

TUJUAN
Mengesan kemajuan dan pencapaian murid dalam kemahiran mendengar dan bertutur secara gramatis.

RASIONAL
Mengesan kebolehan murid dalam kemahiran membaca dan menghafaz dan kelancaran dalam sebutan.

PELAKSANAAN
Menjalankan aktiviti  seperti syarahan, perbahasan, bercerita, perbincangan,soal jawab dan deklamasi sajak


Aktiviti untuk menilai kemahiran Lisan.
  • Syarahan
  • Bacaan kuat
  • Perbahasan
  • Bercerita
  • Perbincangan
  • Hafazan
  • Temu bual
  • Soal jawab
  • Nyanyian
  • Deklamasi sajak
  • Mendengar dan memberi respon secara lisan

Aspek-aspek yang dinilai melalui penilaian secara lisan.

  • Kefahaman konsep
  • Pengetahuan fakta
  • Kecekapan mendengar
  • Penggunaan bahasa yang tepat
  • Kefasihan menghafaz
  • Sebutan dalam berbahasa
  • Kecekapan mencongak
  • Gaya persembahan
  • Pertuturan dan sikap

No comments:

Post a Comment