DEFINISI
Mengesan secara serta-merta tentang penguasaan pengetahuan, kefahaman, konsep, kemahiran, perlakuan amalan dan sikap pelajar.
TUJUAN
Mengesan kemajuan dan pencapaian murid dalam kemahiran mendengar dan bertutur secara gramatis.
RASIONAL
Mengesan kebolehan murid dalam kemahiran membaca dan menghafaz dan kelancaran dalam sebutan.
PELAKSANAAN
Menjalankan aktiviti seperti syarahan, perbahasan, bercerita, perbincangan,soal jawab dan deklamasi sajak
Aktiviti untuk menilai kemahiran Lisan.
- Syarahan
- Bacaan kuat
- Perbahasan
- Bercerita
- Perbincangan
- Hafazan
- Temu bual
- Soal jawab
- Nyanyian
- Deklamasi sajak
- Mendengar dan memberi respon secara lisan
Aspek-aspek yang dinilai melalui penilaian secara lisan.
- Kefahaman konsep
- Pengetahuan fakta
- Kecekapan mendengar
- Penggunaan bahasa yang tepat
- Kefasihan menghafaz
- Sebutan dalam berbahasa
- Kecekapan mencongak
- Gaya persembahan
- Pertuturan dan sikap
No comments:
Post a Comment